POWSTANIE PAŃSTWA
siem tysięcy lat
temu na terenie Afryki koczowały plemiona żyjące w epoce kamiennej. Stopniowo szereg
plemion przechodzi do życia osiadłego - w delcie Nilu rodzą się początki rolnictwa.
iedem tysięcy
lat temu mieszkańcy jednego ze starszych osiedli w pobliżu Fajum siali już orkisz,
jęczmień i len, posługiwali się drewnianymi sierpami. Nieco później zaczynają siać
pszenicę, która stała się podstawowym bogactwem Starożytnego Egiptu, udoskonalają
technikę nawadniania pól. Rozwija się garncarstwo, tkactwo, obróbka skóry. Rzemiosło
i rolnictwo rozdzielają się. Powstają nadwyżki żywności, o jakich nawet marzyć nie
mogli stale głodujący przodkowie. Jak wielkie były to nadwyżki, świadczy fakt, że za
jeden gram srebra można było kupić około cetnara zboża. Rosną nadwyżki wyrobów
rzemiosła, ale nie należą one do ogółu społeczności, lecz do wielmożów i wodzów.
Tworzy się własność prywatna, i to nie tylko w stosunku do rzeczy, ale i do ludzi.
zyż można było
kiedyś żywić jeńców, jeśli nie starczało żywności dla siebie? Teraz sytuacja się
zmienia. Jeńców, których dawniej zabijano ze względu "na nieużyteczność",
teraz zamienia się w niewolników. "Żywy zabity" - nazywano jeńców wojennych
w dawnym Egipcie. Powstają związki handlowe z Synajem, wyspami Morza Egejskiego i
Sumerem, gdzie w dolinie Eufratu i Tygrysu przebiegają podobne procesy rozkładu ustroju
wspólnoty pierwotnej, rodzenia się klas i państwa.
iejsce narzędzi
kamiennych zajmują miedziane dłuta, wojenne topory, brzytwy i inne przedmioty. Z łodyg
papirusu buduje się łodzie. Poszczególne osiedla specjalizują się w wyrobie jednego
typu produktu przeznaczonego w całości "na eksport", na wymianę.
dolinie Nilu
powstają pierwsze niewielkie jednostki terytorialne, których początkowo było ponad
czterdzieści. Następuje proces integracji, by po pewnym czasie w wyniku walk domowych
doprowadzić do podziału Egiptu na dwa większe organizmy państwowe, Państwo Południa
(w Górnym Egipcie) i Państwo Północy (w delcie Nilu). Fakty te miały miejsce na
przełomie IV i III tysiąclecia p.n.e.
ależało
uczynić ostatni krok: zjednoczyć cały Egipt pod jedną władzą. Dokonał tego po
krwawych walkach legendarny Menes, pięćdziesiąt stuleci temu. Proces zjednoczenia
przebiegał w ciągu długiego okresu i rodził się w krwawych walkach, a kiedy się
dokonał, Egipt zakończył swój naprawdę zadziwiający skok z epoki kamienia w epokę
metalu.
POCZĄTEK I KONIEC STAREGO PAŃSTWA
ługą drogę
przebyło starożytne społeczeństwo egipskie, zanim dokonał się podział na klasy
posiadających i biednych. Powstaje rażący kontrast. Pyszni faraonowie wznoszą sobie
gigantyczne, wspaniałe grobowce. Początkowo są to piramidy schodkowe. Faraon Dżeser
wznosi budowlę z sześcioma tarasami osiągającą sześćdziesiąt metrów wysokości.
Jeszcze większe, ale już o podstawie kwadratu, budują faraonowie Chufu (Cheops) i
Chafre (Chefren). Na rozkaz Chefrena z ogromnej skały wyciosano figurę Sfinksa, po
dzień dzisiejszy zadziwiającego swoimi gigantycznymi rozmiarami: dwadzieścia metrów
wysokości i prawie sześćdziesiąt metrów długości. Oblicze Sfinksa, przedstawiające
twarz Chefrena, powinno wpajać mieszkańcom kraju myśl o wieczności, niezmienności i
nadludzkiej mocy władcy.
a równi z
monumentalną architekturą rodzi się monumentalna rzeźba, powstaje realistyczny,
rzeźbiony portret, płaskorzeźba i malarskie freski wzbudzające po dzień dzisiejszy
zachwyt i podziw miłośników sztuki. Niezależnie od wartości estetycznej posiadają
one równie wielką wartość historyczną.
atorżniczy trud
ludzki i zabawy próżniaczej arystokracji, orka, młocka, połów ryb, polowanie, prace
rzemieślników, pląsy tancerek, spęd bydła, wojny faraonów, warzenie piwa - jak na
ekranie kina przesuwają się przed nami sceny z życia dawnego Egiptu.
ówią o nim i
źródła pisane. I jeżeli hieroglify egipskie były niegdyś symbolem tajemnicy, to dla
współczesnego historyka nie tylko ich sens, ale i sama forma zewnętrzna może
posłużyć jako znakomite źródło rekonstrukcji dalekiej przeszłości. Dla przykładu,
hieroglif oznaczający ziemię to długi i wąski pasek; wynika z tego, iż Egipcjanie
wyobrażali sobie cały świat na podobieństwo swej ojczyzny - doliny Nilu. Po słowie
huti (płynąć pod prąd) rysowano hieroglif przedstawiający łódź pod żaglami. Po
słowie hdi (płynąć z prądem) stawiano hieroglif przedstawiający łódź
wiosłową. Zewnętrzny zatem kształt znaków pozwala na wyrobienie sądu o ówczesnej
nawigacji.
ył czas, kiedy
uważano, że hieroglify powstały w ciągu krótkiego czasu, "od razu" (wg
"panbabilonistów" hieroglify zostały przejęte od mieszkańców Międzyrzecza,
atlantolodzy umiejscowili kolebkę hieroglificznego pisma i alfabetu w Atlantydzie). Kiedy
jednak na południu Egiptu odkryto wspaniałe rysunki skalne, kiedy odnaleziono najstarsze
płaskorzeźby, uczeni mogli prześledzić wszystkie główne etapy rozwoju hieroglifów
egipskich. Początkowo było to "pismo rysunkowe", piktograficzne, którego
znaki przekazują ogólne pojęcia i które można było "interpretować" w
dowolnym języku i dowolnymi językowymi jednostkami - rdzeniami słów, słowami i
pełnymi zdaniami. Później przychodzą pierwsze próby przekazania dźwięków mowy
(wewnątrz ząbkowanych owali, symbolizujących warownie, zjawiają się hieroglify,
których zadaniem jest przekazanie nazwy tych warowni, podobnie jak w piśmie Azteków). W
ostatnim etapie kształtował się system hieroglificzny.
owstanie pisma
jest procesem naturalnym i nieuniknionym. Wszystkie plemiona w ustroju wspólnoty
pierwotnej posiadały "pismo obrazkowe". I tam, gdzie ustrój ten ulegał
rozpadowi, gdzie powstawało państwo, piktogramy przekształcały się w pismo
hieroglificzne, a więc wyrażały nie tylko pojęcia, ale i dźwięki. Egipt zatem nie
jest wyjątkiem, ale raczej klasycznym przykładem takiego przekształcenia
"pierwotnej" piktografii w "klasową" hieroglifikę. Na marginesie
dodajmy, że w rysunkach hieroglifów oraz w skalnych malowidłach znalazła odbicie fauna
i flora doliny Nilu, co tylko potwierdza ich lokalne pochodzenie.
apisy w postaci
hieroglifów występują na murach piramid i kamiennych sarkofagach, na murach świątyń
i papirusach. Są to modlitwy za zmarłych i hymny do bogów, kroniki historyczne i
opowiadania obyczajowe, wykazy przebiegu służby i testamenty. W Rosji przechowywany jest
jeden z bardziej interesujących tekstów z owych czasów, zawierający pouczające uwagi
skierowane przez faraona do syna. Faraon szczyci się tym, że udało mu się rozszerzyć
swoją władzę na zachód i wschód, aż do granicy azjatyckiej. Z sąsiadami na
południu panują stosunki pokojowe, najazd azjatyckich koczowników został odparty.
"Azjaci są godni pogardy - poucza syna okolica, w której żyją, uciążliwa,
posępna z braku wody, niedostępna z braku drzew, trudne górskie drogi. Azjata w miejscu
nie siedzi, a wiecznie wędruje; wojuje... nie zwyciężając i nie będąc
zwyciężonym."
araon doradza
synowi stałą gotowość bojową oraz dbałość o dobro wojska. Szczególnej
troskliwości poleca stosunki z możnymi, gdyż "wielki jest wielki" wówczas,
gdy jego świta jest wielka.
le zaraz potem
następuje wskazówka, że nie należy oddawać pierwszeństwa "synowi persony"
ze względu na jego wysokie pochodzenie, ludzi należy cenić za ich uzdolnienia.
"Czyń wedle prawdy, a będzie ci się na tym świecie dobrze powodziło. Uspokój
płaczącego, nie czyń krzywdy wdowie, nie pozbawiaj człowieka mienia ojca jego, nie
karz śmiercią bez potrzeby... Pokochaj życie czynne; życie na ziemi szybko przemija;
błogosławiony, który pozostawia po sobie pamięć."
araonowie,
widocznie, niezbyt do serca brali sobie te rozumne rady; bunty lenników, nacisk
wojowniczych plemion, a przede wszystkim powstania ciemiężonych dołów społecznych,
wyczerpanych ciężarem nadmiernych prac i danin, wszystko to spowodowało upadek Starego
Państwa i podział na rozbite jednostki.
rzeba było
dwustu lat, aby władcy Teb zjednoczyli z powrotem Egipt pod jedną władzą, i wówczas
rodzi się epoka Średniego Państwa.
MISTRZOWIE GREKÓW, HEBRAJCZYKÓW, RZYMIAN
olebką kultury
europejskiej jest kultura Rzymu. Wzorem dla Rzymian byli antyczni Grecy. Kiedy
przemówiły pomniki starożytnego Egiptu, stało się jasne, jak wiele w swych
szczytowych osiągnięciach zawdzięcza kultura grecka społeczeństwom kraju piramid.
"Źródeł cywilizacji Grecji i jej sztuki, a zatem i źródeł naszej współczesnej
cywilizacji, szukać należy właśnie w tym kraju" - pisał
Champollion.
ajki egipskie
odegrały ogromną rolę w literaturze światowej: "Ich starożytność jest faktem
bezspornym, a rozpowszechnienie drogą ustnego przekazu nie budzi wątpliwości" -
stwierdza wielki znawca literatury starożytnego Egiptu, znany uczony rosyjski
Turajew.
Dzięki tej, ustnej tradycji wielu autorów antycznych, mimo nieznajomości języka
egipskiego, ulegało silnym wpływom literatury starożytnego Egiptu. Czerpali z tej
skarbnicy Plutarch i Seneka, Homer i Ajschylos i wielu innych głośnych autorów. Za
pośrednictwem literatury greckiej przenikały tematy egipskie nawet do średniowiecznej
literatury w Europie. Rolę "pośrednika" odegrała tutaj Biblia, w której
znajdujemy ślady oczywistego wpływu dawnego Egiptu.
rzestudiowanie
Biblii ukazuje, iż jej autorzy dobrze znali literaturę staroegipską. Nawet w
słownictwie widoczne są zapożyczenia z języka Egiptu. Istnieją i podobieństwa
bezpośrednie.
" adstaw uszy
twoje, uważaj na słowa, które mówię, zwróć serce swoje ku ich zrozumieniu" -
mówi faraon Amenemope do swojego syna w Mądrościach Amenemope.
" kłoń ucho
swoje i uważaj na słowa moje, i zwróć serce swoje ku ich zrozumieniu" - mówi do
swego syna mądry Salomon w Księdze przypowieści.*
zięki
szczęśliwemu przypadkowi dotarł do nas nadzwyczajny dokument egipskiej myśli
teologicznej. Około 720 r. p.n.e. kapłani głównej świątyni Ptaha, boga-stwórcy,
zwrócili się do faraona Szabaki z prośbą o uwiecznienie w kamieniu bardzo starego
tekstu, przechowywanego już dwa tysiące .lat w postaci papirusu. Dwa tysiące lat to
czas wystarczająco długi i "dzieło przodków" zostało porządnie nadjedzone
przez robaki. Faraon zadośćuczynił prośbie kapłanów i polecił wyciosać tekst w
czarnym granicie.
iestety, nie
udało się ocalić go w całości: bardzo ucierpiał początek tekstu, chociaż i w
środku występują znaczne luki. Na domiar złego w wiele lat później, gdy cywilizacja
i religia egipska poszły w niepamięć, kamienia tego użyli mieszkańcy Memfis do
żaren. Oczywiście spowodowało to stratę nowych wierszy.
1805
r. kamień znalazł się w British Museum. Dopiero po kilkudziesięciu latach
zainteresowali się nim egiptolodzy. Wiele wysiłku kosztowało odczytanie tekstu
napisanego trudnym, archaicznym językiem. Unikalny ten dokument wzywa wszystko, co żyje,
łącznie ze wszystkimi bogami Egiptu, do wzniesienia się ku jedynemu bogu Ptah.
" szechmocny
Ptah" stworzył i bogów, i ludzi, i robaki, i wszystko, co istnieje. Uczynił to w
sposób nie odbiegający od tego, jaki znamy z Biblii: "Idea stworzenia wzięła
początek w sercu" (powstała w myśli najwyższego boga - mówi traktat
starożytny), a słowo tchnęło życie. Istnieje tutaj analogia z Księgą Rodzaju.
Zwróćmy uwagę na podobne sformułowanie w Ewangelii wg św. Jana: "Na
początku było Słowo, a Słowo było u Boga, a Bogiem było Słowo. Ono było na
początku u Boga. Wszystko przez Nie się stało, a bez Niego nic się nie stało, co się
stało."
łowa te są
niemal dosłownym powtórzeniem traktatu z Memfis, chociaż rozdziela je przepaść
trzech-trzech i pół tysięcy lat. Paraleli tekstów ewangelicznych i tekstów ze
Starożytnego Egiptu jest znacznie więcej. Znana sentencja Chrystusa: "Kto mieczem
wojuje, ten od miecza ginie", pochodzi od faraona Patu-Baste, który rzekł:
"Kto ostrzy miecz, w tego szyi on utknie." Szczególnie silne wpływy egipskie
występują w tekście Ewangelii wg św. Łukasza.
rzypowieść o
żebraku Łazarzu oparta jest na egipskiej bajce o Setne Cha-em-wese. Obydwa teksty, tj.
ewangeliczny i staroegipski, opowiadają o człowieku biednym, cierpiącym
niesprawiedliwie na ziemi, który będzie szczęśliwy na tamtym świecie. Natomiast
bogacz, spędzający czas na ucztowaniu i oszukujący ludzi, otrzymuje zasłużoną karę
na tamtym świecie, w królestwie zmarłych. Ta sama bajka ma pewien związek z
ewangeliami wg św. Łukasza i św. Mateusza, gdzie jest mowa o nauczaniu Jezusa w
świątyni.
" ezus, kiedy
miał dwanaście lat, przybył z rodzicami do Jerozolimy na święto Paschy i zgubił się
w wielkim mieście. Dopiero po trzech dniach, odnaleźli Go w świątyni, gdzie siedział
między nauczycielami, przysłuchiwał się im i zadawał pytania. A wszyscy, którzy Go
słuchali, byli zdziwieni bystrością Jego umysłu i odpowiedziami." A oto egipska
wersja opowieści o Si-Usire, młodocianym synu Cha-em-wese. "Kiedy Si-Usire
podrósł i okrzepł, oddano go do szkoły. Po niedługim czasie jego wiedza przerosła
wiedzę uczącego go skryby. Mały Si-Usire razem ze skrybami Domu Życia przy świątyni
Ptaha zaczął czytać modlitwy błagalne, a wszyscy, którzy go słuchali, byli
zdumieni."
braz dorosłego
Chrystusa, cierpiącego Boga-Odkupiciela, powstał niewątpliwie nie bez wpływu Egiptu.
dalej
1 2 3
|